Primetio sam da su na internetu razbacane i nepotpune informacije vezane za posao vozača kamiona. Sve deluje dosta zbunjujuće na ljude.
Pa sam odlučio da napišem jedan dug i kompletan tekst o tome koji će služiti svima koji planiraju da se bave ovim poslom.
Ovaj tekst zamenjuje bukvalno mesece čitanja na raznim sajtovima i fejsbuk grupama.
piše: Vasilije Kasapić
Primetio sam da su na internetu razbacane i nepotpune informacije vezane za posao vozača kamiona. Sve deluje dosta zbunjujuće na ljude.
Pa sam odlučio da napišem jedan dug i kompletan tekst o tome koji će služiti svima koji planiraju da se bave ovim poslom.
Ovaj tekst zamenjuje bukvalno mesece čitanja na raznim sajtovima i fejsbuk grupama.
piše: Vasilije Kasapić
Ako imaš vozačku dozvolu ”C” i ”E” kategorije, položen ”KOD95” iz EU,
potvrdu da nisi osuđicvan, taho-karticu, položen ”PAV” test i pasoš EU –
možeš odmah da počneš da radiš.
Možeš naravno. Ali onda ćeš prvo proći kroz kompletnu proceduru.
Procedura je jednostavna, samo treba da se razloži deo po deo.
Prvi uslov je da imaš ”C” i ”E” kategoriju u vozačkoj dozvoli. Zato što se svuda uglavnom voze polu-prikolice (šleperi). Manji kamioni, koji mogu samo sa ”C” kategorijom da se voze, postoje naravno ali retko se nalazi posao za njih. Tako da ćeš najverovatnije voziti šleper.
Treba da važi najmanje naredne dve godine. Ako ti pasoš ističe ranije, prvo izvuci novi. U suprotnom ambasada ti neće prihvatiti.
Ponekad u PU neće da izdaju novi pasoš iz razloga što ovaj važi duže od tri meseca.
U toj situaciji ljudi uglavnom ovaj prijave kao izgubljen ili uništen.
Ovo je bitan dokument. I svaka firma će ti ovo tražiti. Ambasada takođe kada budeš aplicirao za vizu. Ako se pitaš da li proveravaju potvrde – reći ću ti da proveravaju svaku posebno. Pre nego što ti odobre vizu proveriće u MUP-u tvoje podatke i eventualnu krivičnu istoriju.
Ovaj dokument se izdaje u policijskoj upravi u gradu u kome živiš. Vrlo lako se dobija, uglavnom narednog dana ti kažu da dođeš po potvrdu, i cena je oko 1000 dinara.
Verovatno ti je poznato. Ovo je kartica služi da se ubaci u tahograf, kako bi on mogao da računa koliko dugo si vozio, a koliko si pravio pauzu. Postoje regulisana pravila u Srbiji i u Evropi koliko vozač sme da vozi i onda mora da pravi pauzu. Policija kada zaustavi kamion, može da traži da proveri taho-karticu. Na njoj je zapisan celokupna istorija tvojih vožnji i odmora za 28 dana unazad.
Ovu karticu izdaje ”Dunav osiguranje”, košta oko 6000 dinara, i 10 dana se čeka
da se napravi i stigne.
Sledeći potreban korak je apliciranje za vizu. Treba da pripremiš sledeća dokumenta:
1. Pasoš (original i dve kopije pasoša na A4 papiru)
2. Vozačka dozvola (original i dve kopije na A4 papiru)
3. Taho-kartica (kartica vozača)
4. Potvrda da nisi osuđivan (izdata od policijske uprave)
5. Popunjeni formulari za aplikaciju
6. Potpisan ugovor sa firmom
7. 4 fotografije (formata 3.5×4.5cm ,sa belom pozadinom )
Formulari su uglavnom na engleskom jeziku. Tako da možeš potražiti nečiju pomoć oko popunjavanja ukoliko ne razumeš engleski jezik.
Potvrda da nisi osuđivan mora biti prevedena na jezik odakle je firma za koju apliciraš. Potvrdu možeš prevesti kod sudskog tumača za taj jezik ili nekoj školi stranih jezika. Košta oko 1000 dinara prevod.
U ambasadi trebaš imati sva spremna dokumenta i popunjene obrasce. Ako ti je nepotpuna dokumentacija mogu ti otkazati apliciranje. Neke ambasade hoće a izađu u susret i sačekaju da im naknadno dostaviš, a i ne moraju.
Tako da bolje pripremi sve kompletno.
Ovo zavisi od zemlje za čiju vizu apliciraš.
Poznajem dosta ljudi koji čekaju nemačku vizu duže od dve godine.
Neki optimalan rok u drugim zemljama je oko 3 meseca. Zavisi i kolika je gužva onih koji su već aplicirali.
Zemlje koje imaju potpisan sporazum olakšanog zapošljavanja sa Srbijom izdaju vizu za naše državljane dosta brzo. Recimo 1-2 meseca je potrebno.
Neki ljudi apliciraju za vizu u nekoj susednoj državi gde je manja gužva. Recimo ako su iz Srbije i planiraju da rade u nekoj francuskoj firmi, oni bi trebalo da apliciraju u francuskoj ambasadi u Beogradu. Umesto toga oni apliciraju u zemlji gde je manja gužva. Recimo u francuskoj ambasadi u Sarajevu. Ovo je samo primer. Suština je jasna.
Kada ti odobre vizu, obavestiće te e-mailom.
Sada kada imaš vizu, možeš da polažeš za ”KOD95”.
Verovatno si čuo za ‘KOD95’. To je licenca za profesionalne vozače. To je jedna kartica koja izgleda kao vozačka dozvola. Ovo polažeš nakon što dobiješ vizu.
Ovu licencu dobijaš u zemlji u kojoj je firma za koju planiraš da voziš. Imaćeš predavanja i test na kraju koji treba da položiš.
Predavanja se sastoje o pravilima i odredbama koje je EU regulisala za vozače kamiona. Tu se radna vremena i odmori, osnovno poznavanje vozila, izduvni gasovi, postupci u određenim situacijama itd.
Postoji skripta sa oko 300 pitanja. Na ispitu je oko 30 pitanja sa ponuđenim odgovorima. Ti treba da zaokružiš tačan odgovor. Dobra stvar je da su mnoga pitanja logična i već ih znaš ako imaš nešto iskustva u vožnji.
Prošle godine Srbija je uvela ovu licencu takođe. Ovaj srpski ‘KOD95’ je obavezan za vožnju kamiona u Srbiji. Problem je što ne važi u inostranstvu. Evropa ne priznaje našu karticu. Priznaju neke pokrajine u Nemačkoj i to je sve. I ovo zbunjuje mnoge vozače.
Tako da ponovimo to još jednom.
Slovenija izdaje sertifikat na papiru formata A4. I sa tim sertifikatom možeš da se zaposliš samo u nekoj firmi iz Slovenije. Ne možeš u drugim zemljama Evrope.
Ovo je jako bitna stvar koju treba da znaš.
Bitno zato što je jako puno vozača došlo kod mene sa ovom licencom iz Slovenije u nadi da će se brže zaposliti. Svi su morali ponovo da polažu, i da dobiju karticu koja važi svuda u Evropi. Dakle prvi put su bespotrebno polagali.
Problem je zato što ima puno posrednika u Srbiji koji nude vozačima polaganje u Sloveniji za oko 600 eura, i kažu im da kada pronađu firmu dobiće karticu. To se u praksi gotovo nikad ne desi.
Kartica može da se dobije samo ako se zaposliš u nekoj Slovenačkoj firmi. Druge evropske zemlje neće te zaposliti sa tim sertifikatom.
Predavanja i polaganje za ‘KOD95’ bi trebalo da bude na račun firme. Pouzdane firme za koje znam uglavnom ne traže od vozača da plate u startu. To bude na račun firme i kasnije odbiju mu od plate na više rata te troškove polaganja.
Ako ćeš voziti za firmu iz Mađarske potreban ti je još jedan položen test.
Država Mađarska je odavno uvela obavezno testiranje motorike i koncentracije za sve vozače.
Oni imaju jedan aparat na kome kandidatima zadaju dva testa koje treba da polože.
Prvi je test koncentracije. Postoje četiri fiksna simbola u gornjem uglu ekrana, i dole jedan simbol koji se stalno menja. Zadatak je da tasterima odgovoriš da li je taj dole simbol identičan nekom od gore navedenih ili nije. Pored toga – vreme za obavljanje testa je ograničeno, i zbog toga kandidati moraju da rade brzo.
Drugi je test motorike. Uključuje tastere u boji, pedale i slušalice. Kandidat treba simultano da pritiska tastere, pedale, i tastere za zvuk koji čuje. Sve to u zavisnosti od signala koje vidi i čuje. Da bi sve to bilo interesantnije signali se smenjuju ubrzano.
Oba testa nisu previše komplikovana, ali problem nastaje ako se ne polože. Ovi testovi se uglavnom rade samo jednom, i firme odbijaju da zaposle ljude koji ne prođu ovaj PAV test. Zato što po zakonu Mađarske moraš stalno nositi u kamionu dokument da si položio ovaj test, i na zahtev policije treba da pokažeš ovaj papir.
Ovaj test je obavezan samo za firme koje se nalaze u Mađarskoj. U ostalim zemljama Evrope nema ovog testiranja.
Ne moraš, i ne treba ti stan u inostranstvu. Svi kamioni imaju dva kreveta u kojima vozači spavaju i odmaraju. Kamion ćeš parkirati na sigurnom parkingu i tu ćeš odmoriti i odspavati do sledećeg radnog dana. Dolazićeš kući na odmor često. Uglavnom svi vozači provedu devet nedelja u kamionu u inostranstvu, pa zatim dve nedelje budu kod kuće na odmoru. Ovo zavisi od firme do firme, ali pretežno se oko dva meseca radi, pa zatim dve nedelje imaš odmora. Opcija da se kompletno preseliš uglavnom ima smisla ko se seli sa porodicom. Ali to je druga tema, biće poseban tekst na sajtu o tome.
Dobri parkinzi su oni koji su sigurni i osvetljeni, obezbeđeni video nadzorom i čuvarima. Takođe imaju tuš kabine, i restoran. Ti kao vozač tražiš ovakve parkinge kad god možeš.
Posle malo vremena provedenog u špediciji znaćeš gde se nalaze dobri parkinzi. Možeš da pitaš i kolege iz firme da ti pomognu. Takođe postoji i aplikacija za telefon sa svim parkinzima u Evropi.
Videćeš da posle 18h parkinzi su uglavnom popunjeni. Pa bi bilo dobro da najkasnije do 17h pronađeš na kom ćeš stati.
Naravno zavisi od firme i države u kojoj radiš. Mnoge firme imaju platu podeljenu na osnovnu i dnevnice. Osnovna plata je fiksna svakog meseca. Dnevnice ti idu i za vreme vikend pauza bez obzira što tada ne voziš.
– Neke firme povećavaju dnevnice ako napraviš određen broj kilometara mesečno.
– Onda ako uravnoteženom vožnjom napraviš uštedu goriva možeš dobiti mesečni bonus.
– U nekim firmama imaš i trinaestu platu.
Ovo gore važi za pouzdane i korektne firme.
Kao i u Srbiji tako i u Evropi možeš lako naleteti na poslodavce koji ne posluju korektno.
Zato je jako važno da pronađeš korektnu firmu gde ćeš regularno voziti i imati odgovarajući platu.
Celokupna plata treba da ti bude uplaćivana na bankovni račun. Nemoj da prihvatiš firme koje ti nude platu ”na ruke”. Potrudi se da budeš legalno prijavljen.
Neke firme uplaćuju na dva računa platu. Fiksni deo, u evrima, na devizni račun u zemlji u kojoj živiš, i dnevnice na novi račun u zemlji odakle je firma i u njihovoj valuti. I to je u redu. Moći ćeš bez problema da podižeš novac sa oba računa.
Druge firme uplaćuju celokupan iznos na jedan račun. To je takođe u redu.
Racionalni vozači potroše oko 400 eura mesečno na hranu i ostale troškove. Tako da ako je plata 2000 eura, svakog meseca mogu da sačuvaju 1600 eura.
To je razlog zbog kog su otišli da voze.
Recimo ako imaš sina ili ćerku koji upisuju fakultet u drugom gradu – posle godinu dana vožnje špedicije u Evropi, možeš kompletno školovanje deteta da isfinansiraš. Samo sa zaradom od prve godine rada.
Ili ako imaš u planu da renoviraš kuću – posle godinu dana možeš da renoviraš krov, promeniš prozore, i obnoviš kupatilo recimo.
Poželjno je da već imaš nekog iskustva u vožnji. Najvažnije je da imaš neki osnovni osećaj i talenat za vožnju. Ako si kamion vozio samo na polaganju za dozvolu, onda je moj savet da pronađeš u svom mestu nekog ko vozi šlepera, i da ga pitaš da li možeš par nedelja da voziš sa njim besplatno i stekneš neko osnovno iskustvo. Biće ti lakše u inostranstvu kasnije.
Svakako ćeš u prvom periodu i u špediciji u Evropi voziti sa nekim iskusnijim vozačem. To obično bude od 2 nedelje do 2 meseca. Zavisi od firme.
Sada u vremenu brzog i dostupnog interneta dosta je lakše nego ranije. Svi vozači imaju internet koji im važi svuda u Evropi, i svakodnevno mogu da budu u kontaktu na video-pozivu sa porodicom i prijateljima.
Takođe filmovi i serije se dosta gledaju na lap-topu.
Sprema se hrana. Često ćeš sresti kolege na parkinzima u Evropi. Svi uglavnom imaju male plinske boce i posuđe, pa onda zajedno spremaju ručak.
Uvek je dobro da budeš aktivan, i ako ti je za vreme vikend pauze u blizini neki grad ili priroda da prošetaš i obiđeš. Neki vozači nose rasklopljen bicikl u kamionu, i onda voze kad imaju mogućnosti.
Napisao sam detaljan tekst o tome za koji vozači kažu da je najkorisniji tekst u Srbiji o proceduri do posla vozača kamiona u međunarodnoj špediciji.
Tu su svi saveti i informacije koje treba da znate pre zaposlenja.
Tekst i video možete pogledati klikom na ovaj žuti link ispod:
Ukoliko nisam odgovorio na neko pitanje slobodno me pozovi i pitaj.
Ako želiš da se prijaviš za posao
pozovi da se upoznamo.
Ili pošalji poruku sa pitanjem na Viber-u.
Ukoliko nisam odgovorio
na neko pitanje slobodno me pozovi i pitaj.
Ako želiš da se prijaviš za posao pozovi da se upoznamo. Ili pošalji poruku sa pitanjem
na Viber-u.
Pozdrav,
Vasilije Kasapic
Ukoliko nisam odgovorio na neko pitanje slobodno me pozovi i pitaj.
Ako želiš da se prijaviš za posao
pozovi da se upoznamo.
Ili pošalji poruku sa pitanjem na Viber-u.
Pozdrav,
Vasilije Kasapic
Zoran, Milan i Zoran su podelili svoja iskustva kroz proceduru do zapošljenja.
Došli su kod nas da potraže pomoć oko aplikacije za posao, sproveli smo ih kroz kompletnu proceduru, i sada smo razgovarali kako je sve to izgledalo iz njihovog ugla.
Zoran, Milan i Zoran su podelili svoja iskustva kroz proceduru do zapošljenja.
Došli su kod nas da potraže pomoć oko aplikacije za posao, sproveli smo ih kroz kompletnu proceduru, i sada smo razgovarali kako je sve to izgledalo iz njihovog ugla.